Voorbeschouwing VVZwammerdam – NSV’46

Zaterdag heten wij onze gasten van NSV’46 uit Noorden van harte welkom op ons complex voor de achste speelronde in de heerlijke derde klasse A met zoveel streekclubs. De zoveelste derby dus al dit seizoen, maar wel eentje die tot voor kort onmogelijk was in competitieverband aangezien NSV jarenlang op zondag zijn wedstrijden speelde. Dik een jaar geleden echter besloot men in gezelschap van buurman Nieuwkoop het prestatieve voetbal op zondag vaarwel te zeggen en in de kelder van het zaterdagvoetbal ‘opnieuw’ te beginnen. En dat betekende dat alle Nieuwkoopse clubs (Aarlanderveen, Nieuwkoop, NSV’46 en Sportief) ineens op zaterdag spelen. Na een wat moeizaam maakte favoriet NSV in tegenstelling tot Nieuwkoop de favorietenrol wel waar en promoveerde met een kampioenschap direct door naar de derde klasse. Al was het nog wel even spannend toen Woubrugge gerechtelijke stappen ging ondernemen maar dat liep op niets uit en was NSV definitief derdeklasser.

Het avontuur in de derde klasse verloopt in deze eerste fase toch wat moeizamer want na zeven wedstrijden hebben ‘De Koerten’ pas zeven punten verzameld en nemen daarme de elfde plek op de ranglijst in. Er prijken echter wel twee mooie overwinningen tegen WDS en Rohda’76 tussen de uitslagen, maar ook een ruime 0-4 nederlaag tegen een andere laagvlieger Hazerswoudse Boys. De Noordenaren zullen dan ook zeer gebrand zijn op een overwinning om zodoende afstand te nemen van de onderste regionen, maar ze zullen in ieder geval zeker niet verliezen om Damme onder zich te houden op de ranglijst.

Heeft NSV nog niet al teveel punten verzameld, zijn het er bij VVZwammerdam met slechts vier punten nog wat minder en gedeelde rode lantaarn met positie. Dit is nog niet zozeer te wijten aan vele verliespartijen, maar een overwinning blijkt tot nu toe een brug te ver voor VVZ en scoren gaat erg moeizaam. Afgezien van de zeperd tegen Rohda in de openingswedstrijd worden er vooral gelijke spelen behaald (onder meer tegen de top drie BSC’68, CVC en Koudekerk) of kleine nederlagen. In de zes wedstrijden na Rohda heeft keeper Wouter van Valen gemiddeld maar 1 keer per wedstrijd de bal uit het net hoeven halen en daar is natuurlijk niets op aan te merken. Gescoord wordt er echter nog iets minder en dan wordt een overwinning erg lastig. Toch geeft het spel van de laatste weken alle vertrouwen dat de eerste driepunter niet lang meer op zich laat wachten en we gaan ervan uit dat dat tegen NSV al gaat gebeuren om aansluiting te maken met de onderkant van de middenmoot.

Onder heerlijke zonnige omstandigheden kijken we uit naar een spannende en sprankelende voetbalwedstrijd.