2e geeft zichzelf voetballes

Omdat de Amerikanen dit keer ingedeeld waren bij het 2e toog uw verslaggever eerst naar Floreant in Boskoop. Nu speelt ons 2e elftal in de 2e klasse dankzij de promotie afgelopen seizoen op een (te?) hoog niveau. Ons 1e speelt immers 3e klasse. Niet alleen de Amerikanen (Brendan ‘Quil’ & Sean) stonden in het 2e, maar ook keeper Rob Vrisekoop maakte zijn rentree, Toine Kremer mocht zijn opwachting maken na twee weken afwezigheid en en passant stonden ook de talenten uit de A1 (Mark, Mats, Reijer en Thom) op de lijst. Voeg dat samen met ervaren krachten als Teus, Niels, Mike, Joop, Jordi en Derk en je hebt een aardige mix. Probleempje was dat het 2e nog geen wedstrijd had gewonnen dit seizoen: 6 keer gelijk en 7 keer verloren. Stijf onderaan dus terwijl Floreant 2 in het linker rijtje staat. Het werd een 0-5 overwinning daar in Boskoop en het voetbal was pure verwennerij.
20130209 NielsKoolwijk1
Niels schiet de voorzet van Brendan als een granaat naar binnen

Bij de rust was het 1-0 dankzij een mooie goal van Thom de Bruin op een steekpass van Brendan Quilici en door goede reddingen van een weer uiterst betrouwbare Rob kwam Floreant niet zomaar langszij. Na de rust kwam ook Sean in het veld en stond de wedstrijd gelijk op zijn kop. Door gesprekken achteraf bij het bier werd pas duidelijk wat er precies gebeurde in die 2e helft.
De ploeg van Gerben & Koos speelde in die 2e helft het 4-4-2-systeem met de twee Amerikanen, Reijer en Niels op het middenveld. Dat middenveld onder aanvoering van Brendan (absolute topklasse) raakte gewoon nooit de bal zomaar kwijt door een verkeerde pass. Die vier spelers tikten elkaar de bal toe zoals we dat alleen kennen van Barcelona. Een keer, hooguit twee keer raken en geen lange halen, gewoon tikken naar de dichtstbij zijnde vrije speler, niet lopen met de bal, en dat nagenoeg zonder enig balverlies. Daardoor konden de beide backs (Derk en Mark/Joop) gewoon mee opkomen en kregen dan ook de bal op het juiste moment in de voeten geschoven.
20130209 Derk
 Opkomende backs

Maar wat bleek later in de nababbel? In Amerika rouleren de middenvelders permanent van plek, dekken geen vaste man, maar juist in de zone. Niels en Reijer switchten van de weersomstuit maar vrolijk mee van links naar rechts en ondertussen stofzuigde Brendan op wat nodig was en daarachter stonden dan altijd nog wel Mike, Teus en Rob foutloos te verdedigen. Voorin bewogen Toine, Thom/Jordi van links naar rechts kregen met regelmaat de bal keurig in de voeten geschoven van het middenveld of van de beide opkomende backs Mark/Derk. De tegenstander liep letterlijk achter de feiten aan. Niels scoorde twee keer (op aangeven van Brendan en Toine) met een schitterende schot (foto 1) en een snoekduik (foto 3). Reijer, zomaar vanaf rechts, kon intikken (foto 4). De batterij van de camera was helaas leeg toen Toine ook nog eens prachtig inschoot .
20130209 NielsKoolwijk2
Niels Koolwijk kopt een voorzet van Toine Kremer perfect in (3-0)
Zaterdag a.s. speelt het 2e elftal thuis en kunnen we rustig analyseren of dit ook lukt op echt gras. Want het kunstgrasveld van Floreant maakte dit spelletje ook met winterweer mogelijk. We weten als bestuur nu waar de prioriteiten moeten liggen. Gras is mooi als het er bij ligt zoals in de Kuip, maar als het knollenveld is zoals gisteren in Leiden is het vooral valse romantiek die het echte voetbal buitenspel zet.

20130209 Reijer                                                                                  Als je toch rouleert kun je hem er ook op rechts zomaar inlopen (4-0, Reijer)

20130209 Brenda Quil                                                                                                      Hoogstandje van Brendan alias ‘Quil’ (bijnaam)

20130209 Sean                                                                                                                          Sean, ditmaal op rechts