Historische overwinning F2

Afgelopen zaterdag heeft het team van F2 een historisch overwinning geboekt in Reeuwijk tegen CVC Reeuwijk F5. En ik mocht er deel van uitmaken samen met nieuwbakken leider Pieter Ruven. Helaas kon Peter van der Hulst, de andere nieuwe begeleider, dit niet mee maken vanwege werk. Het werd een 6-3 zege.

Het zal je maar gebeuren dat je nog nooit een echte voetbalwedstrijd heb gespeeld en dat je alleen maar wat trainingen in de benen hebt bij de Groene Smurfen. Het zal je maar gebeuren dat je maar twee trainingen heb afgewerkt op het nieuwe kunstgrasveld in de F2. Het zal je maar gebeuren dat je nog nooit het mooie groene shirt van VVZwammerdam over je hoofd heb getrokken. Het zal je maar gebeuren dat je op je eerste wedstrijddag om 6.45 uur uit bed moet om op tijd bij het clubgebouw te zijn. Het zal je maar gebeuren dat je de ouders bent van deze talenten. Het zal je maar gebeuren dat je als Jeugdcoördinator ook zo vroeg aanwezig moet zijn, omdat je dit graag wil om de spelers, ouders en begeleiding wegwijs te brengen in deze mooie wereld die voetbal heet.

Het is allemaal gebeurd op zaterdag 29 augustus met VVZ F2. Een geheel nieuwe team dat bestaat uit Dune Vermast, Rens van der Leden en Thijmen Stolwijk die vorig seizoen ook in F2 speelde en Jacob Ciechanowicz, Sytse Witteveen, Stef van der Hulst, Jesper Ruven en Daan Carrasco Bono die uit de Groene Smurfen komen. Een goed stel spelers die het voetbalspel willen gaan ontdekken. De meeste hadden nog nooit gehoord van een opstelling, laat staan dat ze weten we te doen op een bepaalde positie in het veld. Er was nog geen aanvoerder en nog geen keeper. Rens werd aangesteld als aanvoerder omdat hij al ‘ervaring’ heeft en Stef wilde wel keepen. Iedereen zal een keepersbeurt krijgen en zal aanvoerder zijn werd afgesproken. Het tenue werd uitgedeeld in de kleedkamer nadat we via Van Aalst, Voshol en Tempel via een omweg bij CVC Reeuwijk waren aangekomen. Toen alles was uitgelegd en het wedstrijdtenue was uitgedeeld stond iedereen gespannen om te vlammen. Leider Pieter kwam gelukkig op het geniale idee om deze historisch tocht (voor de meeste) naar het veld eerst vast te leggen op de gevoelige plaat.

20150831 allereerstewedstrijd F2

Toen de scheidsrechter voor het eerste had gefloten waren de teams aan elkaar gewaagt, maar was VVZwammerdam iets beter. Doordat Thijmen, Jacob, Daan en Sietse achterin hun werk deden en Dune en Jesper het de verdediging moeilijk maakte kon Rens met een hattrick voor een 3-0 voorsprong zorgen. Stef zorgde dat zijn doel schoon bleef. Helaas vlak voor de rust werd het nog 3-1, maar we gingen tevreden een beker limonade drinken. Iedereen was enthousiast en terecht!

Jesper werd na rust de keeper die enkele goede reddingen had en lieten Dune, Rens en Tijmen zien dat ze al een jaar in F2 hebben gespeeld, en werden Jacob, Sietse, Daan en Stef steeds beter. Maar ook CVC Reeuwijk werd beter en het werd een doelpuntrijke tweede helft. Eerst zorgde Thijmen voor de 4-1 en werd het weer 4-2 waarna Stef de 5-2 liet aantekenen. In deze periode hadden onze talenten meer kunnen scoren, maar dat lukte iedere keer net niet. Wel werd het 5-3, maar wist Rens de eindstand op 6-3 te brengen.

Ik weet niet of de strafschoppen zijn gewonnen, maar tijdens de wedstrijd kon je zien en horen dat de spelers lekker onbevangen plezier beleven. Zo kon het zijn dat de keeper halverwege de eerste helft vroeg of hij naar de WC kon, hij moest plassen en werd ik op mijn arm getikt door de wisselspeler die me de ‘prachtige mooie wolken’ in de lucht liet zien. In het veld stopte een speler van ons met de aanval nadat hij zijn tegenstander een klein duwtje het gegeven en vroeg of het ging…. Geweldig toch, maar nog geweldiger was de eerste overwinning van deze nieuwe talenten. Ik heb genoten en ik hoop jullie ook samen met de enthousiaste ouders.

Rien van Elk (Jeugdcoördinator VVZwammerdam)