VVZwammerdam VR1

Maandag: 20:00 – 21.30 uur
Woensdag: 20:00 – 21:30 uur

Eclatante overwinning VR1

Bij Zwammerdam heeft men deze zomer niet stil gezeten. Er ligt een prachtig kunstgrasveld waar eens de knollentuin, die het tweede veld heette, gelegen was. Toch mochten de vrouwen van Zwammerdam op het hoofdveld hun eerste oefenwedstrijd gaan spelen. Ook op het personele en organisatorische vlak heeft men flinke slagen gemaakt. Zo is er een samenwerkingsconstructie tussen Zwammerdam en Rohda dames opgesteld. Beide teams kunnen elkaar waar nodig met speelsters ondersteunen en staan bij de KNVB bekend als SVO Groene Hart Ladies VR1 en VR2. Ook kunnen beide elftallen beschikken over een uitermate bevlogen en kundige oefenmeester: Kors Pennin. Daarnaast hebben de dames op de laatste dag van de transfermarkt nog een elftalleider aangetrokken. Peter Kranenburg was met een aantal biertjes en de belofte een roze trainingspak te krijgen overgehaald. Kors Pennin kon vandaag bij de wedstrijd zijn en wilde zijn gerichte trainingen graag terug zien in het veld. Daarvoor had hij de nodige trucs bedacht. Met pionnen had hij richtpunten langs het veld gemaakt, waar de diverse speelsters hun looplijnen op konden afstellen. Nu was het afwachten. De wedstrijd stond onder de kundige leiding van dhr. Hans van Beek.

20150830 GHLVR1 AlphiaVR2

Kors bleef niet lang in spanning. Zwammerdam denderde van meet af aan over de ongetrainde dames van Alphia heen. Aanvalsgolf op aanvalsgolf kenmerkte het spel. Al binnen een paar minuten wist Karlijn van Dorp alleen op te duiken voor de keepster van Alphia. Koelbloedig maakte zij de 1-0. Niet lang daarna kwam er van Anne Zuidam een mooie lange voorzet die Daisy Streefland strak binnen wist te koppen. 2-0! Vervolgens liet Karlijn zien wat een moderne box to box speler in huis moet hebben. Fysieke kracht, loopvermogen en scorend vermogen. Twee keer in korte tijd wist zij een 1 op 1 duel in Dams voordeel te beslechten. Zij tekende voor de 3-0 en de 4-0. Vervolgens was het de beurt aan Daisy om een officieuze hattrick te produceren. Ook zij bleef koel in een 1 tegen 1 duel met de keepster en scoorde de 5-0 en vervolgens uit een mooie voorzet tikte zij de 6-0 binnen. Martine Koole, teruggekeerd van een wereldreis, besloot ook maar eens een rekening te openen. Halverwege de eerste helft tekende zij voor de 7-0. Een monsterscore lag in het verschiet. Uit een scrimmage voor de goal wist vervolgens Kirsten van Asselt de 8-0 binnen te rossen. Het arme Alphia wist nauwelijks onder de druk uit te komen. Uit een spaarzame counter wist het een klein beetje gevaarlijk te worden. Het slotakkoord van de eerste helft was echter voor Martine. Schuin buiten de zestien krulde zij de bal in de kruising. 9-0!

Al tijdens de eerste helft had Kors veelvuldig gewisseld. Zo ook de tweede helft, waarin keepster Nicole Jansen geblesseerd moest afhaken en Kim Kleijn haar positie overnam. Het spel was de tweede helft een stuk minder. Het tempo ging omlaag en het balverlies nam toe. Een paar keer dreigde Alphia zelfs uit te breken, op zoek naar de eretreffer. Na een kleine tien minuten vond Martine het wel weer genoeg geweest. Strak maakte zij de 10-0. Daarna kabbelde de wedstrijd weer voort. De inmiddels ingevallen Thanisia Bijlsma wist een kwartier later op behendige wijze de 11-0 binnen te schieten. Wederom een kwartier later wist Martine wederom het net te vinden en scoorde haar vierde goal, welke een 12-0 tussenstand opleverde. Het laatste woord had Kirsten, die de 13-0 voor haar rekening nam.

Een ruime overwinning waaruit een aantal conclusies kunnen worden getrokken. Zo is de doelgerichtheid in orde (alhoewel er nog heel wat 100% kansen niet binnen werden geschoten) en de werklust eveneens. Men gunde elkaar een balletje, zo wisten Zita Vis en Anne Zuidam een hattrick aan assists te produceren. De tactische vondsten van Kors Pennin lijken snel vruchten af te werpen. Tegelijkertijd was Alphia niet een ploeg die echt tegenstand kon bieden. Die test moet nog komen. Wellicht aanstaande woensdag al, wanneer de Groene Hart Ladies elkaar treffen in het KNVB-bekertoernooi. Rohda ’76 en Zwammerdam spelen dan tegen elkaar aanstaande woensdag aan de Spoorlaan. Volgende week zaterdag staat overigens het bekertreffen met … Alphia op het programma. Die zijn in ieder geval gewaarschuwd.

De vlaggende reporter

NB: de foto’s staan op onze Facebook-pagina, … dan zijn ze makkelijker te delen. Zie links bovenin op deze site, daar kun je ze ook bekijken zonder dat je op Facebook zit.

Programma VR1