Terugblik met een glimlach

Op de vraag van voorzitter Jaap Peters om een terugblik met een glimlach te maken heb ik met dit verslag, zoals je begrijpt, met ja beantwoord. In eerste instantie vroeg ik me af wat de glimlach moest zijn in deze terugblik. Moest het luchtig zijn, niet negatief, maar juist positief. Vrijwilligers bedanken of met een glimlach de mensen op scherp zetten. Ik weet het niet en ben maar gaan tikken terwijl mijn vrouw naast me het boek ‘Het meisje in de trein’ aan het lezen is, wat een verrassend slot schijnt te hebben.

20150630 meisjeindetrein-paulahawkins

Vanaf het begin van 2015 ben ik officieel coördinator van de E- en F-pupillen geworden met Jaco Geerlof naast me als jeugdcoördinator A, B, C en D. In deze periode heb ik heel veel aan Jaco gehad. Hij heeft me wegwijs gemaakt in de wereld die ‘VVZwammerdam’ heet. En ik zal het nieuwe seizoen hem nog regelmatig om raad vragen als het gaat om personen en ideeën. Verder heb ik me verdiept in de samenstelling van de teams binnen de jeugd en metname, zoals beschreven, de E- en F-pupillen. Mijn eerste indruk vanaf het moment dat ik in aanraking ben gekomen met VVZwammerdam in oktober, was dat de trainers en leiders positief bezig waren op hun manier en met eigen ideeën. Er was mij gevraagd om meer lijn en structuur in de jeugdopleiding aan te brengen. Een mooie taak met het aanwezige spelers potentieel bij alle teams.

Zo ben ik langzaam in gesprek gekomen met de verschillende trainers bij A, B, C en D. Maar ook ben ik me gaan verdiepen in de spelwijze, opstelling en mogelijkheden binnen de teams. U kunt zich vast nog wel de berichten op de website herinneren dat ik te gast was bij een team. Met al die informatie ben ik langzaam toe gaan werken naar het nieuwe seizoen met de doelstelling en mijn eigen kijk om die uit te voeren. Altijd positief en open met maar één doel, het ontwikkelen van de spelers, maar ook de trainers krijgen mijn hulp. Deze gesprekken verliepen niet altijd even vlekkeloos en positief, maar ik probeerde wel open, eerlijk en met respect mijn visie op komend seizoen uit te dragen. Men vroeg zich af waarom ze het niet goed deden of wie ik wel niet was. Ik probeerde dan altijd uit te leggen dat ze het niet verkeerd deden, maar dat het op een andere manier ook kan. Gelukkig kwamen in de weken daarna ook positieve reacties terug en dat men deze aanpak wel erg hadden gemist. Al was niet iedereen het altijd eens met een genomen besluit. Maar vanaf dat moment had ik het vertrouwen van de begeleiders, maar ook van de meeste ouders. Ook niet onbelangrijk. Het resultaat van de aanstelling van trainers voor hte nieuwe seizoen heeft u kunnen zien in de berichten op de website.
Als ik dan terugblik naar de E- en F-pupillen dan kan ik alleen maar vaststellen dat we met elkaar een positief gevoel hebben over gehouden van deze competitie. Alle drie de teams E1, F1 en F2 hebben lang mee gedaan om de koppositie. Tot de voorlaatste wedstrijd was F1 nog in de race voor het kampioenschap, maar die werd net niet binnen gehaald en een tweede plaats was het mooie resultaat. E1 en F2 hebben ook prima mee gedaan en hebben het lang vol gehouden, maar moesten ook genoegen nemen met een tweede plaats. Vanaf mijn aanstelling hebben we iets aan de trainingen veranderd. Op de dinsdag gaven de eigen trainers de trainingen, maar op de donderdag hebben we de trainingsopbouw aangepast. In mijn beleving was er nog heel veel winst te halen op het technische vlak. Passen, trappen, dribbelen en drijven werd iedere training herhaald met een parcours van vier onderdelen. Een partijspel als afsluiting. Ik denk dat we met deze aanpak een stap hebben gemaakt. Jammer vond ik het dat niet altijd iedereen aanwezig kon zijn op de trainingen van donderdag. Hierin zal ook nog een inhaalslag moeten komen in het nieuwe seizoen. Trainers bereiden hun groepstrainingen gedegen voor, er zit ook een opbouw in het trainingsprogramma, ze moeten er zelf altijd zijn en worden door VVZwammerdam gecoached om het voetbalspel bij te brengen op een plezierige en positieve manier. Ook trainers zijn vrijwilligers en vooral liefhebbers van het spelletje. Dan is het juist voor hen teleurstellend als een team niet compleet is bij de training. Hou dat a.u.b. ook voor ogen als iemand niet op komt dagen.

Met een grote glimlach kan ik het afgelopen half jaar afsluiten om met een brede lach het nieuwe seizoen in te gaan, want in de voorbereiding heb ik alweer leuke en mooie dingen gezien. Vooral de elftallen hebben al de nodige voorbereiding gehad en hebben een goed beeld gekregen wat anders in augustus had moeten gebeuren. En dan heb ik het nog niet eens over de aanleg van het kunstgrasveld wat een geweldig injectie is voor de opbouw binnen de Jeugdopleiding.

Ik wens iedereen een prettige vakantie toe.

Rien van Elk

(Jeugdcoördinator VVZwammerdam)