VVZwammerdam – DWO: 1-1, heroptreden van Mitchell Henkes

VVZwammerdam is door een aantal nederlagen op rij in een soort niemandsland tussen linker- en rechterrijtje terechtgekomen. De wedstrijd tegen DWO dat zes punten meer in bezit had was in feite een start van een vroeg ingezette eindsprint om de middenmootpositie te behouden. Een met dichtgeknepen billen bereikte draw met 1-1 kan worden gezien als een succesvolle herstart voor lijfsbehoud. Het feit dat doelman Ferry van Asselt de grote man was bij VVZwammerdam zegt wel iets over de wijze waarop het punt werd behaald.

Er werd strijd geleverd door VVZwammerdam ter compensatie van het kwalitatieve verschil tussen beide ploegen. Over de hele wedstrijd kwam DWO aan ongeveer vijf zeer doelrijpe kansen waar VVZwammerdam op 2 kansen bleef steken. VVZwammerdam scoorde tien minuten voor rust toen Reijer Peters een prima voorzet van Maarten van Riessen ook nog eens prima afrondde. Enkele minuten na de rust kwam DWO op gelijke hoogte via een droge knal, waarbij zelfs Ferry in deze bloedvorm kansloos was.

De wedstrijd stond in het teken van een aantal opmerkelijke optredens. Het meest pakkende moment was toen Mitchell Henkes 20 minuten voor tijd zijn heroptreden maakte na een gedwongen afwezigheid van ruim een jaar. Na een jaar revalidatie is Mitchell opnieuw in wedstrijdverband in het veld verschenen na zijn ongeval in januari 2012. Bij het opkomen van het veld werd Mitchell met een waarderend en luid applaus op de schouder geklopt voor zijn inzet in de afgelopen maanden om te herstellen. Mitchell liet de supporters in de hem toegemeten speeltijd weer genieten van zijn techniek en spelinzicht. Bijna direct na zijn invalbeurt scoorde hij de 2-1 voor VVZwammerdam.

In het basisteam was verder plaats ingeruimd voor Reijer Peters en Thom de Bruijn, beiden nog A-junioren. Verder kwamen halverwege de wedstrijd de Amerikaanse aanwinsten Brendan Quilici en Sean Connor in actie, waarmee zij tevens hun debuut in de Nederlandse competitie voor VVZwammerdam maakten. Brendan en Sean wisten hun mannetje al meteen goed te staan in de harde fysieke strijd. Deze nieuwe mix van spelers maakte een verfrissende indruk tegen een fysiek en technisch sterk DWO. In de uitwedstrijd werd VVZwammerdam van de mat gespeeld met 5-1 door een gebrek aan een gemeenschappelijke spelopvatting. Dat was vandaag wel anders. Iedere speler voerde zijn taak zo goed mogelijk uit, er werd niet verzaakt. Zo werd tegen een op papier en in werkelijkheid ook sterkere tegenstander met strijdlust een punt gepakt dat zeer waardevol kan zijn in de strijd voor lijfsbehoud. Hopelijk vervolgt VVZwammerdam deze weg met een aantal zeges in de komende weken, te beginnen in Leiden volgende week.

20130202 ReijerPeters
Reijer tikt de prima voorzet van Maarten bekeken in

20130202 MitchellHenkes
Het ziet er weer als vanouds uit, Mitch. Kijk zelf maar!

20130202 Sean Brendan
De Muur van Zwammerdam uit Amerikaans plaat-staal: Brendan & Sean