2e COED-toernooi een groot succes

Vrijdagavond 12 juni was het 2e ING-COED-toernooi in Damme. COED-soccer staat in Amerika voor gemengd voetbal. Er zijn FIFA-spelregels beschikbaar waarvan de belangrijkste wijziging is dat er geen slidings mogen worden gemaakt. Verder moeten er altijd vijf vrouwen en vijf mannen in het veld staan, de keeper (m/v) is naar keuze. Winnaar van deze 2e editie was het COED-team van vv Koudekerk die in de finale de organiserende vereniging VVZwammerdam II versloeg. Esto werd 3e en sv Kickers ’69 4e.

20150613 ING COED II 17

Er deden in Zwammerdam tien ploegen mee uit de regio. Het is even wennen, bijvoorbeeld bij de kleedkamerindeling, daar is het niet gemengd. Maar eenmaal op het veld gaat het snel. Spelers en speelsters lopen gewoon door elkaar en vooral voor de mannen is het cultuurshock. Niet al hun vooroordelen blijken te kloppen: vrouwen kunnen wel degelijk voetballen, je poorten, snoeihard uithalen en de bal bekeken over een te ver uitstaande keeper lobben. Er waren twee groepen: een prestatiegerichte en een meer recreatieve poule. Scheidsrechters beklagen zich vooral over het feit waarom de sfeer niet altijd zo is bij een wedstrijd. Na afloop wil iedere ploeg volgend jaar terugkomen. Bij VVZwammerdam I speelde Tanya Haggen (23 jaar) mee. Zij woont in Bellingham en was met haar universiteitsvoetbalteam in Rome en vloog door naar Schiphol en kon zo onze ploeg versterken.

Ook de 3e helft is anders: 50/50 verhouding verandert absoluut de sfeer in het clubhuis. Er wordt meer Jillz verkocht, meer gedanst en soms andere muziek gedraaid (salsa). En het duurde tot ver na de kleine uurtjes. Volgend jaar in juni de derde editie aan de Spoorlaan in Zwammerdam. Deelnemende ploegen aan deze 2e editie waren: vv Alphia, rksv Altior, vv Esto, sv Kickers ’69, vv Koudekerk, Rohda’76, vv Sportief, vv Woubrugge, VVZwammerdam (2 teams).

Met dank aan de organisatie: Fleur, Kim, Leonie, Lisa en Veerle en uiteraard de scheidsrechters, EHBO (Wil)  en het barpersoneel en de muntverkoop (Loes).