Voorbeschouwing VVZwammerdam 1 – WDS 1

Vandaag heten wij onze gasten van WDS uit Driebruggen (en Waarder) van harte welkom op ons complex voor de laatste speelronde (26ste) in onze derde klasse A van West 2 en dus ook de laatste thuiswedstrijd van dit seizoen. Voor beide ploegen is er al een aantal weken geen zicht meer op deelname aan de nacompetitie en zit het seizoen na vandaag er dus definitief op. Er kan dus lekker vrijuit gevoetbald worden en dat levert nogal eens zeer amusante wedstrijden op.

20140208 10 Koudekerk VVZwammerdam Kopie Kopie
Vanmiddag nemen we helaas afscheid van Mitchell Henkes, Mark Noorlander en Thijs Kwakkenbos

Eigenlijk geldt dat voor de meest ploegen nu SEV vorige week (terecht) het kampioenschap heeft gepakt en UVS definitief met vv Koudekerk en Floreant de nacompetitie ingaat. Alleen onderin is het nog zeer spannend, want Gouda en Roodenburg gaan uitmaken wie LSVV’70 gaat vergezellen richting de vierde klasse en speelt de ander nacompetitie. Voor beide ploegen geldt niets anders dan de volle winst, Gouda tegen Koudekerk en Roodenburg tegen Kagia (kan nog gunstig zijn voor VVZwammerdam). Verder moet BSC’68 nog een puntje pakken tegen UVS om helemaal veilig te zijn en dan gaat Oegstgeest de nacompetitie in. Mede door de onwaarschijnlijke eindsprint van CVC Reeuwijk die begon in … jawel Zwammerdam.

Alleen de eer staat vandaag nog op het spel of een wedstrijd om des keizers baard is al gehoord, maar het blijft een echte streekderby en op een koude decemberdag in 2014 verloren zowel eerste als tweede bij WDS en dat moet toch rechtgezet worden vandaag. Bovendien kan Zwammerdam nog steeds de beste klassering uit de historie halen, namelijk een vijfde plaats in de 3e klasse A. Bij winst wordt WDS op doelsaldo gepasseerd en als Kagia niet wint van Roodenburg eindigt die ploeg ook onder Zwammerdam. Bovendien is dan het puntenaantal van 38 een record (vorig seizoen stokte de teller op 37), al leverde het seizoen 2006-2007 29 punten op maar dan in 22 wedstrijden en een zesde plek.

Al met al heeft WDS een prima seizoen gedraaid, waar waarschijnlijk vooraf blind voor getekend was met continu een plek in de middenmoot en nooit enige zorgen richting de onderkant van de ranglijst. Het seizoen van Zwammedam laat zich omschrijven als wisselvallig, soms zelfs binnen een wedstrijd (denk aan Kagia uit) en eigenlijk blijft het gevoel hangen dat er meer in had gezeten als is het verschil in punten met bovenste ploegen wel erg groot.

De wedstrijd staat ook in het teken van afscheid nemende spelers. Bij WDS neemt Ramon de Koning na jaren trouwe dienst afscheid en geeft stokje door aan zijn zoon Rick Wils en bij Zwammerdam is dit de laatste wedstrijd van Mitchell Henkes, Mark Noorlander en Thijs Kwakkenbos. We bedanken deze spelers voor al die jaren van inzet voor onze club.

Bestuur Voetbalvereniging Zwammerdam