VVZwammerdam B1 – Floreant B1: 3 – 0

Afgelopen dinsdag was mij de eer gegund het B-elftal van te fluiten tegen Floreant B. Nou ik moet zeggen: het ziet er goed uit voor de VVZwammerdam, er lopen daar een paar potentiële eerste-elftalspelers rond. Wat ze dinsdag lieten zien was verschillend, de eerste helft was van een zeer goede kwaliteit, met snel en goed spel.

Floreant werd constant onder druk gezet en zij kregen geen kans om hun spelletje te spelen. De keeper van Floreant had dan ook dubbel zoveel te doen dan zijn Damse collega. Na tien minuten was het dan ook raak via een splijtende pas van links. Controle en doorselen, een mannetje nog uitspelen en het stond dikverdiend 1-0. Vijf minuten later een bal werd van achteruit naar voren gedirigeerd, werd daar opgevangen en na een combinatie tussen twee Dammenaren werd de keeper voor de tweede maal gepasseerd: 2-0. Zwammerdam bleef druk houden op het doel van Floreant, maar paal en lat stonden meer treffers in de weg. Zo was het een wonder dat het met de rust maar 2-0 was. Na de thee was er van het voor de rust zo dominerend team niets meer over en kon Floreant op weg naar de aansluitingstreffer.

De achterhoede bleef gelukkig wel overeind en de Damse keeper kon zijn talenten tonen. Na een half uurtje toch weer een goed uitgevoerde aanval van de Damse voorhoede. De Floreant-achterhoede werd uitgekapt en de bal werd doorgegeven aan de spits en die had geen moeite om de keeper te passeren: 3-0 en de wedstrijd was gespeeld. Hoe het komt dat zo n dominerend elftal de tweede helft zo terug valt, is een raadsel.  Ik denk dat ze de eerste helft te fanatiek waren en te veel met hun krachten te hebben gesmeten. dus daar zal coach Lucas wat aan moeten werken denk ik. Maar voor de rest klasse hoor en door deze overwinning staan ze nu bovenaan. en met een op papier makkelijk (?) programma. Ja, wat is makkelijk in voetbal? De concurrentie is groot. Misschien komt de schaal naar VVZwammerdam.

Nog een tip van de scheidsrechter: de irritante trekjes die af en toe de kop opsteken gewoon thuislaten, het provoceren van de tegenstanders jongens dat hebben jullie echt niet nodig en VVZwammerdam laat er zich graag op voorstaan dat wij dat niet doen. Lekker ballen dus, blijf dat doen. Nog een positief punt: er was veel publiek. Maar ook daar gebeurt het dat er storend commentaar wordt gegeven. Advies: beter dan commentaar uit het publiek te geven is het om zelf de fluit ter hand te nemen. Verder was het een genot om deze pot te mogen leiden, en mannen en staf veel succes met de laatste loodjes,
KV te B.