Voorbeschouwing VVZwammerdam 1 – DoCoS 1

Zaterdag heten wij onze gasten van DoCoS uit Leiden van harte welkom op ons complex voor speelronde 23 in onze derde klasse A van West 2. Ook alweer de een na laatste thuiswedstrijd van dit seizoen (de laatste is op 9 mei tegen WDS), want dat er nog een toetje volgt in de vorm van een nacompetitie is uitgesloten. Na de uitslagen van vorige week is de situatie zeker bovenin een stuk duidelijk geworden, want door de winst van SEV op Koudekerk stevent eerstgenoemde club met grote passen op de titel af en gaan UVS, Floreant en Koudekerk dus proberen via de nacompetitie een ticket voor de tweede klasse te bemachtigen. Onderin is het heel spannend geworden door de winst van Roodenburg op Gouda en CVC Reeuwijk op BSC’68. De twee eerstgenoemde ploegen gaan in een bloedstollend slot bepalen wie er rechtstreeks degradeert en de tweede laatstegenoemde ploegen wie er rechtstreeks behouden blijft voor de derde klasse. De andere twee gaan die vervelende nacompetitie in om het vege lijf te redden, niet echt iets om naar uit te kijken.

IMG 5770 Kopie

De rest van de ploegen kan het seizoen rustig uitspelen en zich langzaam gaan richten op volgend seizoen, alleen Oegstgeest dient nog een paar puntjes te halen om helemaal zeker te zijn. De titel ‘Best of the Rest’ is het maximaal haalbare voor de twee ploegen die elkaar vandaag aan de Spoorlaan treffen. Docos kent net als Zwammerdam en beetje kleurloos seizoen, niet goed genoeg om mee te doen met de besten en te goed om echt in gevaar te komen en daarom het hele seizoen bivakkerend in de middenmoot, inmiddels met Kagia op de zevende stek op een punt van Zwammerdam. Als er dan toch ergens voor gespeeld moet worden kun je zeggen dat de winnaar van vandaag goede zaken doet voor een positie in het zogenaamde linkerrijtje en mee blijft doen voor de maximaal haalbare vijfde plaats.

Zwammerdam was de laatste weken bezig aan een goede periode en hard op weg naar de vijfde plaats op de ranglijst , maar stuitte paaszaterdag op een overzettelijk CVC Reeuwijk en leed een 0-2 nederlaag. Met Remco Tuinenburg op doel werd twee dagen later op Tweede Paasdag in een spectaculaire wedstrijd met 5-3 van BSC’68 te winnen. Dat voetbal om des keizers baard hele leuke wedstrijden kan opleveren bewees de uitwedstrijd tegen Kagia vorige week, want na een dramatische eerste helft en 3-0 achterstand gooide Damme alle schroom van zich af en trok onvermoeibaar ten aanval en een klein kwartier voor tijd was de achterstand al goedgemaakt en hing de voorsprong in de lucht. Het venijn zat zoals zo vaak weer eens in de staart, want in blessuretijd kwam Kagia toch weer op voorsprong maar maakte Zwammerdam in letterlijk de laatste seconde alsnog de gelijkmaker door een kopbal van Mark Noorlander.

Onder een hopelijk aangenaam zonnetje zetten we in op een overwining, maar bovenal een attractieve en sportieve wedstrijd.

Bestuur VVZwammerdam