Voorbeschouwing VVZwammerdam – BSC’68

Vandaag heten wij onze gasten van BSC’68 uit Benthuizen van harte welkom op ons complex voor inhaalronde 14 in onze derde klasse A van West 2. Uit deze speelronde staat op deze 2e Paasdag verder nog Roodenburg – WDS op het programma en uit speelronde 17 nog LSVV’70 – DoCoS. Dan staan na lange tijd alle ploegen weer eens op hetzelfde aantal van 21 wedstrijden en kan de competitie zo eerlijk mogelijk uitgespeeld worden. Al lijken de kaarten wel geschud in deze derde klasse, aangezien SEV en Koudekerk bovenin een gaatje hebben geslagen en gaan uitmaken wie er kampioen wordt (pikant detail is dat aanstaande zaterdag SEV – Koudekerk op het programma staat). De verliezer van deze strijd gaat de nacompetitie in met zeer waarschijnlijk Floreant en UVS, die beiden nog een kleine kans op kampioenschap hebben. LSVV’70 degradeert en als Roodenburg vandaag geen resultaat haalt bij WDS voegt deze ploeg zich daarbij. Gouda en CVC gaan de nacompetitie tegen degradatie in al is onze tegenstander van vandaag BSC’68 ook nog niet helemaal veilig. De kloof naar de ploegen daarboven, Oegstgeest, Docos en ook Zwammerdam lijkt groot genoeg.

12 140913 BSC VVZ 0 2 Kopie Kopie

Na de vrij kansloze nederlaag van 3-0 tegen SEV kan BSC’68 de punten dus nog goed gebruiken om afstand te houden en te nemen van de gevaarlijke plaatsen 11 en 12, wat een verlenging van het seizoen oplevert, die de Benthuizenaren liever links laten liggen. De wedstrijden tegen VVZwammerdam en komende zaterdag tegen CVC Reeuwijk zijn dan ook cruciaal voor het laatste deel van dit seizoen. Het verloop van de competitie laat zich voor BSC, net als voor Zwammerdam, omschrijven als wisselvallig. Mindere periodes met vooral nederlagen worden afgewisseld met positieve periodes waarin de overwinningen elkaar opvolgen. Zeer logisch dus dat beide ploegen terug te vinden zijn in de middenmoot met een verschil van 4 punten in Dams voordeel. Door de suprematie van de bovenste vier ploegen verdween een topnotering als snel uit zicht, maar heeft men ook steeds voldoende afstand gehouden van de ‘gevaarlijke’ posities op de ranglijst.

VVZwammerdam was de laatste weken bezig aan een goede periode en hard op weg naar de vijfde plaats op de ranglijst (maximaal haalbare dit seizoen), maar stuitte afgelopen zaterdag op een overzettelijk CVC Reeuwijk. Voetballend had Damme duidelijk meer in haar mars en dat was zeker direct na de rust te zien toen het tempo werd opgevoerd en paal en lat zekere doelpunten in de weg stonden. In de jacht naar de voorsprong werd achterin wel veel ruimte weggegeven aan de snelle buitenspelers van CVC en bij een van deze counters kon keeper Wouter van Valen de tegenstander alleen afstoppen door een overtreding. Rode kaart en directe vrije trap, die werd gepromoveerd tot doelpunt, betekenden direct einde wedstrijd. Helaas incasseerde ook Toine Kremer nog zijn vierde gele kaart van dit seizoen en zijn beide spelers vandaag geschorst. Zwammerdam heeft dus duidelijk wat goed te maken en wil natuurlijk niet puntloos uit het paasweekeinde komen.

Onder een hopelijk vanmiddag aangenaam paaszonnetje zetten we in op een overwining, maar bovenal een attractieve en sportieve wedstrijd.

Bestuur VVZwammerdam