Voorbeschouwing VVZwammerdam 1 – Gouda 1

Zaterdag heten wij onze gasten van sv Gouda uit de gelijknamige plaats van harte welkom op ons complex voor alweer speelronde 21 in onze 3e klasse A van West II. Echter, nog lang niet alle ploegen hebben de voorgaande 20 wedstrijden al afgewerkt, sterker dat zijn alleen koploper Kouderkerk en Kagia en valt er dus nogal wat in te halen om het aantal wedstrijden gelijk te trekken. Hiervoor zal een aantal ploegen tijdens het komende Paasweekeinde dan ook een dubbel-programma gaan draaien, waaronder VVZwammerdam op 2e Paasdag thuis tegen BSC ’68. Na deze inhaalwedstrijden kan echt de balans opgemaakt worden wat er nog mogelijk is in de laatste wedstrijden van de competitie. Voor de meeste ploegen lijkt dat echter wel duidelijk, Koudekerk, Floreant, SEV en UVS bepalen wie er kampioen wordt en nacompetitie gaat spelen, LSVV ’70 (met een vernieuwde website) degradeert en LV Roodenburg speelt maximaal nacompetitie tegen degradatie. WDS is zo goed als veilig, maar voor de overige ploegen ligt de nacompetitie tegen degrdatie in meer of mindere mate nog wel op de loer. CVC Reeuwijk en Gouda staan er daarbij het minst rooskleurig voor en moeten zelfs nog vrezen voor directe degradatie.

De wedstrijd tussen VVZwammerdam en sv Gouda is voor laatstgenoemde ploeg dan ook van groot belang om na een goede periode definitief afstand te nemen van directe degradatie plaats en hoop te houden om nacompetitie te ontlopen en aan te haken bij BSC en Oegstgeest. Voor Zwammerdam zaak om het niet zover te laten komen en de drie punten in Damme te houden om zo het restant van de competitie redelijk zorgeloos uit te kunnen spelen. De uitwedstrijd eindigde eerder dit seizoen in een 2-2 gelijkspel, waarbij Zwammerdam lange tijd 1-0 voor stond en riante kansen kreeg om de voorsprong uit te bouwen, maar dit naliet en Gouda alsnog langszij liet komen.

sv Gouda kende een zeer stroeve start van het seizoen met slechts drie punten in de eerste periode, maar is daarna toch punten gaan sprokkelen, waardoor het nog alle kans heeft ook volgend seizoen in de derde klasse te acteren. Na de winterstop zijn al een aantal mooie overwinningen behaald en vorig week werd het titelkandidaat UVS heel erg lastig gemaakt getuige de nipte 0-1 overwinning voor de ploeg uit Leiden.

VVZwammerdam acteert na de winterstop conform de plek die al het gehele seizoen ingenomen wordt, de middenmoot. Een zeperd tegen Oegstgeest werd gevolgd door een knappe overwinning bij Koudekerk en een minieme nederlaag tegen SEV. Daarna een regelmatige overwinning bij LSVV en een gelijkspel tegen een zeer strijdbaar Roodenburg. Een overwinning tegen Gouda betekent definitief afstand van de ‘gevaarlijke’ plaatsen en zicht op de maximaal haalbare vijfde plaats.

Bijgaand het verslag van de heenwedstrijd: was erg spannend.