Te gast bij de D1

Onze jeugdcoordinator Rien van Elk was afgelopen zaterdag te gast bij de D1. Onderstaand Rien’s verslag.
Terwijl op het kunstgras VVZwammerdam E1 tegen concurrent VCS E2 met 6-2 de overwinning pakte en de B1 dit deed op het hoofdterrein (Veld 1) tegen Rohda’76 B1 met 3-1 was ik te gast bij VVZwammerdam D1 tijdens de oefenwedstrijd tegen VEP D3, die ongeslagen op kop gaat in de 4e klasse. Evenals eerder bij C1 wilde ik de trainers en spelers leren kennen en mezelf voorstellen aan D1. Eerder in een gesprek met de trainers Casper en Linda Mommaert werd duidelijk dat het systeem dat werd gespeeld (1:3:4:3) niet het systeem is wat volgend seizoen door alle elftallen wordt gehanteerd (1:4:3:3).
Afgesproken werd dat er in de resterende wedstrijden het ‘nieuwe systeem’ zou worden gespeeld en we enkele aanpassingen zouden doen omtrent de opstelling. Door de positie op de ranglijst was het vertrouwen bij spelers niet erg groot meer. Met deze ingreep hoopte we het positieve weer terug te krijgen. Bij het voorstelling heb ik aangegeven wat de bedoeling is en we mogelijk hierdoor betere prestaties zouden kunnen halen. Deze oefenwedstrijd was het startsein tot betere tijden. De wedstrijdbespreking van Casper zag er goed uit waar ze mee verder kunnen. Heb nog wat tips gegeven waardoor het nog duidelijker wordt voor de spelers. Wat op viel waren de grote lengte verschillen in het team. De grote spelers met Britt, Dimski, Pieter, Patrick, Bas en Stan en de kleintjes Delano, Wessel, Rik en Mateo. ‘Normaal’ zijn Jurjen, Megan en Bram. Maar stuk voor stuk waren ze enthousiast en waren blij dat ik voor Feyenoord was.

De wedstrijd stond onder leiding van twee dames: Kirsten van Asselt & Manouk Sloothaak van VR1 die in opleiding zijn voor scheidsrechter. Het was even zoeken op de posities waar men was opgesteld en dat had even tijd nodig, omdat er een iets ander systeem werd gespeeld. Met Britt (prima gespeeld) als laatste man (vrouw) en Bram (betrouwbaar) naast haar, hopen we het te groot aantal tegendoelpunten terug te brengen. Stan was onwennig op de backpositie en Jurjen te aanvallend. Stan werd rechtsbuiten in de tweede helft en deed dit goed, Jurjen werd middenveld wat hij ook goed invulden met zijn techniek. Op het middenveld was Dimski heer en meester (fysiek en snelheid), maar verloor nog wel eens het overzicht. Naast hem speelde Pieter en Mateo een goede wedstrijd en mogen/moeten nog meer naar binnen spelen. In de voorhoede hadden Delano en Patrick het moeilijk als buitenspelers, maar deden het goed in de tweede helft als vleugelverdedigers. Wessel was in de spits een slimme speler en kwam ook goed uit de verf als mid-mid in de tweede helft. Bas op doel deed de dingen die hij moest doen al maakte hij wel een foutje bij de 1-1, omdat hij niet teveel de ballen gelijk naar voren moet schieten, maar ook eens een bal moet (op)pakken. Als invallers waren Megan (linksvoor) en Rik (middenveld) technisch goed en maakte een goede indruk.
Het wedstrijdverloop was dat Dimski na een kwartier de 1-0 maakte, keeper Bas even later de spits van VEP, alleen op hem af, wist af te stoppen en Dimski daarna vervolgens op de paal schoot. Na het foutje van Bas werd het rusten met 1-1. In de rust legde Casper prima uit waar het fout ging en waar verbetering in zit. Na de rust kwam VEP er niet meer aan te pas en was het allen maar VVZwammerdam D1 dat voetbalde, en dat deden ze prima. Posities werden gehouden en taken werden goed uitgevoerd en dat was de grootste winst vandaag.

Megan maakte na rust snel de mooie 2-1 door uit een moeilijke hoek raak te schieten. Niet veel later was Wessel aanwezig om in de kluts de 3-1 binnen te schieten. Daarna was het weer Megan die de bal binnen werkte bij de tweede paal uit een corner; 4-1. Even werd er niet goed ingegrepen door de achterhoede en de spits van VEP kon de 4-2 binnen schieten. Vlak voor tijd werd er een speler van D1 gevloerd in de 16-meter en werd de strafschop door keeper Bas foutloos binnen geschoten; 5-2 wat ook de eindstand was. Een positief resultaat waar Casper en Linda op kunnen voort borduren met de tips die ik gegeven heb denk ik dat er nog wel wat verrassende uitslagen kunnen volgen.

Succes,

Rien van Elk