Voorbeschouwing 1/8 finale KNVB-beker

Vandaag heten wij onze gasten van DBGC uit Oude Tonge (Goeree-Overflakkee) van harte welkom op ons complex voor de strijd om een plaats bij de laatste acht in het bekertoernooi voor derde- en vierdeklassers. Een unieke gebeurtenis voor Zwammerdam aangezien het overleven van de groepsfase meestal niet lukt en anders was de ronde daarna wel het eindstation. Velen zullen zich de prachtige strijd met toenmalige eersteklasser Stellendam (ook Goeree-Overflakkee) nog wel herinneren, waarin na een bloedstollende penaltyreeks uiteindelijk net het onderspit werd gedolven.

DBGC is een vereniging die in 1957 is ontstaan uit een fusie tussen de twee Oude Tongense voetbalclubs Don Bosco en Grijsoord en daarmee was de Combinatie (DBGC) een feit. Tot aan 2011 acteerde DBGC op zondag en reikte daarin zelfs tot de eerste klasse en stond op de drempel van promotie naar de hoofdklasse. In deze periode werd ook met regelmaat uitstekend gepresteerd in de beker, die zelfs een keer gewonnen werd. Vanaf seizoen 2011-2012 wordt gespeeld op zaterdag en gestart in de vierde klasse, waaruit direct via de nacompetitie wordt gepromoveerd. Sindsdien presteert men uitstekend in de derde klasse en halverwege dit seizoen geeft de derde plaats met nog wedstrijden tegoed nog alle kans op een promotie. Opvallend is dat er nog geen wedstrijd is verloren en het aantal tegengoals met 18 ook opvallend laag is.

Zwammerdam heeft door het winterweer nog geen competitiewedstrijd kunnen spelen na de winterstop, maar heeft middels oefenwedstrijden tegen Donk, NSV, Nieuwkoop en Siveo wel de nodige speelminuten kunnen maken, maar met wisselende resultaten. Moeilijk te zeggen dus waar de mannen van trainer Rob de Lange staan op dit moment. We gaan uit van een heerlijke bekerwedstrijd en dan zal blijken wie de kwartfinale mag gaan spelen.