Druk bezochte Nieuwjaarsreceptie 2015

Zaterdagmiddag 3 januari 2015 werd de Nieuwjaarsreceptie van VVZwammerdam druk bezocht. Daar zat een slimme opzet achter: drie wedstrijden in drie leeftijdscategorien: Oud & Nieuw (een mengvorm van het 1e, 2e en de A1) tegen elkaar, twee 45-plus teams tegen elkaar (7 tegen 7) en een demonstratiewedstrijd Wandelvoetbal (4 tegen 4). Dat laatste zorgde er voor dat ook de lokale pers aanwezig was (Algemeen Dagblad, Witte Weekblad en uiteraard ZwammerdamNet). Samen met de nodige supporters, ouders en familieleden van de spelers uiteindelijk een volle kantine.

20150103 01 Nieuwjaarsreceptie

Traditioneel hield de voorzitter (Jaap Peters) een Nieuwjaarsspeech waarin werd teruggeblikt op het jaar 2014, maar ook is vooruit gekeken naar 2015. Een jaar waarin we vooral gaan merken hoe het gemeentelijk beleid uitpakt nu 100% zeker is dat alle sportsubsidie-potjes per 1 januari 2016 wegvallen. Een financiele meevaller is dat VVZWammerdam de 2e pitch van de ING heeft gewonnen. ING word een van de hoofdsponsors voor de komende drie jaar! Achter ‘LEES MEER …’ staat de volledige tekst van de speech van de voorzitter.

20150103 08 Nieuwjaarsreceptie

Tenslotte werd het nieuwe contract met trainer Rob de Lange tijdens de receptie onder applaus ondertekend. Bijgaand een paar foto’s als impressie van de gezellige middag. De overige foto’s van het voetbal, het wandelvoetbal en de receptie staan op Facebook-pagina: ‘Voetbalvereniging Zwammerdam’ (in de loop van de avond). Voor zover we u niet ‘live’ hebben gesproken, namens het bestuur: ‘Een gezond en sportief 2015 gewenst!’

20150103 17 Nieuwjaarsreceptie

Beste leden,

Fijn dat we hier weer zijn met zo velen. Mooi ook dat we traditie van voetbalwedstrijden voorafgaand aan de Nieuwjaarsreceptie staande hebben kunnen houden, zelfs in verschillende leeftijdscategorieën. Ik kom daar zo nog even op terug.

2014 was een mooi voetbaljaar voor VVZwammerdam waarin de B1 (een combinatieteam met SV Aarlanderveen) en de F1 kampioen werden. We als 1e club in Nederland een COED-toernooi (gemengd voetbal) organiseerden en waarin we met het 1e het bijna wisten te brengen tot de nacompetitie. In de beslissingswedstrijd lieten we dat toetje ontsnappen. Meer dan fantastisch was natuurlijk dat ons 5e het wist te brengen de finale van de KNVB-beker.

Ook dit lopende seizoen ziet er goed uit: de doelstelling om in alle leeftijdsgroepen een team te hebben is gelukt. Dat is mooi voor een dorpsclub. Doorlopende leerlijnen is ook in het voetbal belangrijk. En dat onze A1 en B1 momenteel 2e klasse spelen biedt perspectief voor de toekomst. Maar er is ook wel een puntje van zorg; ons 3e heeft zich terug moeten trekken omdat er wekelijks herhaaldelijk teveel afzeggers zijn. Dat is jammer en eigenlijk ook tegen de maatschappelijke trend in. De trend is: ‘Blijf zolang mogelijk bewegen’. In dit kader moet u ook kijken naar de demonstratiewedstrijd ‘Wandelvoetbal’ zojuist van de 60-plussers.

Nog even een drietal punten:

1. Alle verenigingen in de nieuwe Gemeente Alphen, ook wij, hebben te horen gekregen dat de subsidieregelingen per 1 januari 2016 worden stopgezet. We hebben dit nieuwe jaar 365 dagen de tijd om ons op die nieuwe situatie voor te bereiden. Wat de precieze consequenties zijn is nog niet duidelijk. Maar we gaan ongetwijfeld meer betalen voor de huur van de velden, terwijl we gelijktijdig meer zelf aan het onderhoud moeten gaan doen. In het kader van de gemeentelijke bezuinigingen moet we ook de afwijzing zien van de aanvraag van het kunstgrasveld. Regel het zelf maar, … en verwacht van ons als gemeente echt alles aan support, … behalve financiële ondersteuning. Dat is in ieder geval een heldere boodschap;
  2. Aan het gemeentelijk beleid is verder gekoppeld dat de sport-budgetten niet meer bestaan, maar dat we in 2016 financieel vallen onder de zogenaamde wijk-budgetten. Daaruit komt mogelijk wel geld beschikbaar, maar dan moeten we vooral bijdragen aan zaken in Zwammerdam als talentontwikkeling, leefbaarheid, zelf organiserend vermogen vergroten en een gezonde leefstijl. Het met 60-plussers, die nu niet meer bij ons spelen, gaan voetballen zou daar maar zo onder een gezonde leefstijl kunnen vallen. Een vette hap aanbieden op onze menukaart valt daar bijvoorbeeld weer veel minder onder. U begrijpt: het wordt een spannend jaar. In ieder geval proberen de Damse verenigingen & organisaties onder leiding van de BVZ (Belangen Vereniging Zwammerdam) het komende half jaar te komen tot een nieuwe dorpsvisie waarin we proberen gestalte te geven aan ‘de herinrichting van het sociaal domein’. Zo noemt de nieuwe gemeente Alphen dat. We gaan het zien;
  3. Gelukkig is het gelukt de 2e pitch van de ING te winnen, waardoor de bank de komende drie jaar onze club sponsort en wij daarvoor het sportpark van oranje-accenten gaan voorzien. Met het geld gaan we echt leuke dingen doen, anders hadden we ook de pitch niet gewonnen. In overleg met de ING treden we daarover naar buiten in de 2e helft van deze maand.

Tot slot weer even terug naar het voetbal zelf. We hebben trainer Rob de Lange en verzorger Jan van der Heijde over kunnen halen in ieder geval nog een seizoen bij ons te blijven. Daar zijn we blij mee en jullie gelukkig ook: wat mij betreft tekenen we nu het contract met Rob en toosten we daarna met zijn allen op de toekomst!

Een toekomst die we zelf als vereniging weer moeten uitvinden. Die uitdaging gaan we aan met de spelers en alle vrijwilligers! Met dank aan 2014, we gaan op weg naar 2015.

Op de toekomst, mede namens Ina, Henk, Jaco, Jeroen & Remco.

Proost!

Jaap