Voorbeschouwing VVZwammerdam -Floreant

Vandaag heten wij onze gasten van Floreant uit Boskoop van harte welkom op ons complex voor alweer de één na laatste wedstrijd van de heenronde, die zoals het er nu voorstaat volledig afgewerkt is voor de winterstop. Een wedstrijd die sinds enige tijd het predicaat gemeentelijke derby mag dragen na het samenvoegen van onder meer Alphen (en dus Zwammerdam) en Boskoop, dus nog net iets meer beladen dan hij al was. Een strijd ook die voor Zwammerdam in het teken staat van aanhaken bij de subtop of afzakken naar de middenmoot. Floreant speelt om heel andere belangen want zij kunnen bij een overwinning de titel ‘Herfstkampioen’ bijschrijven. Maar of ze daar in Boskoop op zitten te wachten …

Twee seizoenen terug stond Floreant ook bovenaan tijdens de winterstop en leek niets een kampioenschap nog in de weg te staan, tot men in het zicht van de haven maar punten bleef verspelen en Be Fair in extremis nog voorbij liet komen. Het leek wel of ze daar vorig seizoen nog last van hadden, want toen moest men opeens alle zeilen bijzetten om uit de onderste regionen weg te komen na een teleurstellend begin, wat uiteindelijk zonder al teveel problemen lukte. Aangezien Floreant toen acteerde in de Rotterdamse klasse 3B was er geen derby met Zwammerdam. Het seizoen daarvoor versloegen de Boskopers Damme op eigen terrein glansrijk met 0-4 maar kregen in de thuiswedstrijd in de slotminuten de 1-2 om de oren.

Tot nu toe speelt Floreant een zeer sterk seizoen al wees de eerste wedstrijd daar totaal nog niet op toen met maar liefst 5-0 werd verloren bij Koudekerk. Daarna volgden op een 2-2 thuis tegen Docos na louter overwinningen en dus een eerste plaats met een riante voorsprong.

Na een prima voorbereiding laat het seizoen van Zwammerdam zich tot nu toe omschrijven als wisselvallig. Kleine nederlagen tegen de titelkandidaten UVS en SEV en overwinningen tegen de lager geplaatste ploegen, maar ook enkele wedstrijden met onnodig puntverlies zoals Gouda uit (2-2) en Oegstgeest uit (3-3). Na de uitstekende teamprestatie thuis tegen Kagia die leidde tot een 4-1 overwinning ging iedereen er eens goed voor zitten vorige week tegen WDS. Na een hoopvol begin met een prachtige goal van Yassine kon Damme niet doordrukken en viel vlak voor rust de 1-1. Na rust miste men de creativiteit en inventiviveit om een bres te slaan in de WDS verdediging en toen men vol voor de drie punten ging sloeg WDS genadeloos toe in de counter en was de 3-2 nederlaag een feit en het gevoel dat de drie punten onnodig werden achtergelaten in Driebruggen.

We zetten in op een attractieve, spannende maar vooral ook sportieve voetbalwedstrijd na de gezelligheid van pakjesavond!