Voorbeschouwing wedstrijd Koudekerk

Zaterdag 11 oktober, in de week van de scheidsrechter, heten wij onze gasten van Koudekerk uit het gelijknamige dorp aan de Rijn van harte welkom op ons complex voor alweer de derde thuiswedstrijd van seizoen 2014-2015. Een regelrechte derby dus aan de Spoorlaan tussen twee ploegen met best wel wat ambitie in de derde klasse, want linkerrijtje en meedoen om een periode zijn bij beide verenigingen in de wandelgangen te gehoorde uitspraken.

Een wedstrijd ook waar meestal behoorlijk wat publiek op af komt en nu het lekkere weer maar aan lijkt te houden zal dat ook nu wel weer het geval zijn. Alle ingredienten dus voor een heerlijke pot voetbal tussen twee voetballende ploegen met aan beide kanten in en langs het veld spelers en trainers met een ARC verleden. Ook vorig seizoen troffen beide ploegen elkaar en was het Zwammerdam dat twee keer aan het langste eind trok. Was de thuisoverwinning met 5-2 wellicht nog wat geflatteerd, in de uitwedstrijd had de uitslag veel hoger uit kunnen vallen dan de 1-4 die nu na 90 minuten op het bord stond.
Traditiegetrouw is de start van het seizoen van Koudekerk prima met twee overwinningen van 5-0 tegen LSVV ’70 en Floreant, dat daarna alle wedstrijden wist te winnen. Een nipte 1-0 overwinning tegen CVC, een gelijkspel tegen BSC ’68 en een nederlaag tegen topper UVS maakt dat Koudekerk op dit moment een keurige vierde plaats inneemt, geheel conform de doelstelling. Volgens de wedstrijdverslagen van de site van Koudekerk had men echter nog meer punten moeten hebben, want BSC had verslagen moeten worden als de kansen waren benut en UVS had de scheidsrechter niet echt tegen. Maar horen we deze zaken niet bij elke vereniging langskomen?
Na een uitstekende voorbereiding met prima overwinningen op Esto, Kickers en Zevenhoven en bij vlagen zeer aantrekkelijk voetbal, begon Zwammerdam vol goede moed aan de competitie tegen grote titelkandidaat UVS. Een helft lang was te zien dat de ploeg van Rob volwassener is geworden en hield het gelijke tred met UVS, maar de tweede helft liet zien dat een foutje genadeloos wordt afgestraft door een dergelijke tegenstander en dat deze een wedstrijd geroutineerd uit kan spelen. Daarna volgde een degelijke 0-2 overwinning op BSC en een eenvoudige 4-2 tegen LSVV. De 1-0 nederlaag tegen CVC was jammer, maar realistisch gezien misschien wel terecht. Zwammerdam had echter absoluut twee punten meer moeten hebben als je bedenkt dat in de 81-ste minuut de 1-3 werd gemaakt vorige week bij Oegstgeest. Als het dan toch nog 3-3 wordt kun je spreken van duur en onnodig puntverlies.