VVZwammerdam 1 – UVS 1 1-3

Eindelijk was het dan zover, de 1ste competitiewedstrijd van het nieuwe seizoen 2014/2015. Ditmaal geen helikopter op de middenstip, maar het dweilorkest ‘De Maenespuiters’ die de kick-off voorzag van een extra impuls. Diegenen die zich hadden verdiept in de 100-jarige geschiedenis van UVS wisten dat het geen eenvoudige middag zou worden. De voormalige zondag 1ste klasser uit Leiden, moet zich nu weer omhoog werken in het zaterdagvoetbal en daarbij zijn de 13 ploegen in 3e klasse A, de volgende prooi.

20140906 LarsKremer UVS thuis

De mannen van Rob de Lange hadden echter weinig trek om zich van het veld te laten spelen en probeerden met compact voetbal zo min mogelijk kansen weg te geven en dat lukte prima. Een directe vrije trap van Maarten van Riessen werd door de UVS-doelman uitstekend gepareeerd. En zeker in de eerste helft was er nauwelijks sprake van krachtsverschil. De Leidenaren oogden wat leper en hadden in de gaten dan hun kans nog wel zou komen, maar met een groene bril op had Damme toch misschien nog wel het beste van het spel, enkele slordigheden daargelaten. Beide ploegen spelen verzorgt voetbal, niet onaantrekkelijk om naar te kijken, weinig kansen worden weggegeven, maar er wordt ook niet veel gecreeerd aan mogelijkheden. De 0-0 is dan ook een logische ruststand.

Na rust was het binnen twee minuten, toeschouwers nog in de kantine, 0-1 en daarmee was min of meer het pleit beslecht. De groenen moesten dus iets gaan forceren, dat lukte ruim een half uur niet en zo rond de 75ste minuut gooide UVS de wedstrijd definitief op slot met twee goals binnen vier minuten. Inmiddels waren er nog wel wat extra aanvullende impulsen door de Rob de Lange in het veld gebracht en dat leidde nog tot een fraaie goal, een schuiver in de rechterhoek net buiten het bereik van de keeper, in de 89ste minuut van invaller Reijer Peters. Een wat geflatteerde overwinning van UVS, maar zeker niet onverdiend. Gewoon inderdaad iets leper. Volgende week naar Benthuizen (BSC ’68), … dan daar de punten maar ophalen.

Ruim 20 foto’s op onze Facebookpagina: ‘Voetbalvereniging Zwammerdam’.

20140906 VVZwammerdam 1 UVS