Nacompetitie Damme 2 is over

De tweede wedstrijd van de nacompetitie stond voor de deur van de mannen van
Damme 2. Na de nederlaag van een week eerder (onnodige 3-1 nederlaag) stond voor vandaag de returnwedstrijd tegen Roodenburg 3 op het programma.

IMG 1420 Kopie
                                     Er werden pittige duels uitgevochten

Een ploeg waar onze mannen van Damme 2 best van onder de indruk waren geraakt door de intimidaties en het fysieke spel. Er was zaterdag dan ook maar 1 opdracht. Winnen en het liefst met drie doelpunten verschil om een ronde verder te gaan. Na een ietwat aarzelend begin van onze mannen namen de mannen van Damme 2 na een minuut of 10 het heft in handen en probeerde de tegenstander onder druk te zetten. De mannen lieten zien dat men had geleerd van een week eerder en trokken hun benen niet terug in de duels. De tegenstander probeerde de mannen van Damme te imponeren met hun fysieke spel en gedrag. Iets wat geen invloed had op het spel van Damme 2. Net voor rust kreeg Damme 2 te maken met een klein voordeeltje. De keeper van Roodenburg maakte hands net buiten de 16 meter en mocht (volgens de regels) vertrekken met een rode kaart.

Met een 0-0 ruststand en een overtal situatie qua mensen werd de 2e helft aangevangen. Met meer overtuiging en nog meer inzet en strijd ging de ploeg op zoek naar de benodigde doelpunten. Via goed combinatievoetbal kwamen de mannen van Damme 2 al snel in de 2e helft op een voorsprong. Hierna ging men met nog meer passie op zoek naar het volgende doelpunt. Het spel speelde zich eigenlijk alleen op de helft van de tegenstander af, die er af en toe met een counter probeerde uit te komen. Maar elke aanval van de tegenstander werd vakkundig door de verdediging van Damme 2 omgezet in wederom een aanval op het doel van de tegenstander. Met nog circa 20 minuten te spelen kwamen de mannen op een 2-0 voorsprong. De een week eerder gedane achterstand was weggewerkt! Er waren nu twee zaken van belang. Enerzijds was het zaak om te proberen om een 3e doelpunt te maken en anderzijds was het zaak om geen tegendoelpunt te incasseren. In blessuretijd was er nog een van richting verandert schot op het doel van Roodenburg dat tergend langzaam aan de verkeerde kant van de paal rolde. De goed leidende scheids (met name de 1e helft) vond het mooi geweest en floot voor het einde van de wedstrijd.

In de nacompetitie bij de amateurs geldt niet (zoals in Europese westrijden) dat een uitgescoord doelpunt dubbel telt bij een gelijke stand. Was dit wel zo geweest waren de mannen van Damme 2 een ronde verder geweest. Nu was er een strafschoppenserie nodig om te beslissen wie er door mocht naar de volgende ronde. Bijna alle strafschoppen gingen er feilloos in. De 4e strafschop van Roodenburg werd gestopt door keeper Niels. Als de 5e strafschop van Damme 2 er in zou gaan waren de mannen (verdiend op basis van de getoonde inzet van deze dag) een ronde verder geweest. Maar helaas, deze strafschop werd gestopt door de keeper van Roodenburg. Bij de 7e strafschop van Damme 2 was het lot beslist. Roodenburg maakte hun strafschop wel en helaas werd de strafschop van Damme 2 gestopt door de keeper van Roodenburg. Een strafschoppenserie is en blijft een loterij.

We kunnen alleen maar concluderen dat de mannen van Damme 2 met opgeheven hoofd van het veld konden stappen. De “schande” van de eerder opgelopen nederlaag was weggespeeld en er was vandaag alles aangedaan om een ronde verder te komen. Helaas mocht dit niet zo zijn. Op naar volgend seizoen om dan wellicht wel een prijs/promotie te pakken!

IMG 1373 Kopie
                                                   Alois Kremer in duel

IMG 1413 Kopie
                                            Mark Strookman in de aanval