Op weg naar je spelregelbewijs

Met ingang van het volgende seizoen zijn tweedejaars B-junioren verplicht om een spelregelbewijs te halen. De invoering van het spelregelbewijs is een van de maatregelen uit het actieplan van de KNVB ‘Tegen geweld, voor sportiviteit’. Er is over dit onderwerp een speciale website opgezet: www.voetbalmasterz.nl

{youtube}iZFT2gDv5tA{/youtube}

Samen naar een veiliger sportklimaat. Sportiviteit en respect bevorderen; NOC*NSF en de sportbonden trekken hierin gezamenlijk op. Een van de belangrijkste hulpmiddelen hierbij is het vergroten van de spelregelkennis. Om deze kennis onder de sporters te bevorderen, is er de introductie van ‘Masterz’. Via de officiële KNVB-site leren jeugdspelers (en alle andere voetballers) op een aantrekkelijke én effectieve manier de spelregels beter begrijpen. Voor tweedejaars B-junioren leidt dit uiteindelijk tot het spelregelbewijs.

Met hulp van deze site leren voetballers, al van jongs af aan, ook de regels beter accepteren en juist toe te passen tijdens de wedstrijd. Dit leidt tot meer begrip voor de beslissingen van de scheidsrechter. Op de site vind je de spelregels van het voetbal in heldere taal. Je vindt er uitleg over de 20 belangrijkste spelsituaties. Je kunt er oefentoetsen maken zoveel als je wilt. Je ziet veel herkenbare voorbeelden die de regels verduidelijken. Bestuurders en trainers/coaches vinden er extra informatie, tools en ander materiaal om hun leden net dat extra zetje te geven op weg naar hun spelregelbewijs.

Het Spelregelbewijs kun je halen vanaf 2014/’15. Je kunt nu dus nog niet inloggen, maar alvast wel oefenen zoveel als je wilt. Om het spelregelbewijs te halen, moet je eerst vijf levels doorlopen. Elke level heeft tien vragen, en je moet er telkens eentje meer goed hebben. Bij level 1 moet je minstens vijf juiste antwoorden geven. Bij level 2 dus zes. Bij level 3 zeven, bij level 4 acht en bij level 5 negen. Deze vijf levels kun je opnieuw doen, zo vaak als je wilt. Tot je klaar bent voor de eindtoets. Deze heeft twintig vragen, waarvan je er zestien (of meer) goed moet hebben. Je hebt hiervoor drie pogingen.