1e COED-toernooi in Damme

In de Verenigde Staten al een jaar of vijftien een hit: mixed-soccer (vijf vrouwen, vijf mannen en een keeper naar keuze). Er zijn dan ook speciale regels voor van de FIFA. In ons land echter nog een volstrekt ongebruikelijk fenomeen. De KNVB kent wel het begrip gemengd voetbal, maar dit geldt dan voor meisjes tot 19 jaar die mee mogen doen met de jongens. Voetbalvereniging Zwammerdam dat een samenwerkingsverband heeft met de Amerikaanse club Bellingham United FC organiseert dit 1e toernooi.

Deze nieuwe tak aan de voetbalboom heet in de States ‘Coed-Soccer’. Coed is de afkorting voor Co-Education, de aanduiding voor een gemengde school waar jongens en meisjes in één klaslokaal gezamenlijk les hebben. Zo is het woord COED-Soccer in zwang gekomen en wij doen dat ook om verwarring te voorkomen met het zogenaamde ‘gemengde voetbal’ tot 19 jaar. In Amerika wordt sinds 1999 door de verschillende competities ook om de zogenaamde Coed-Cup gespeeld.

Er is een aantal andere spelregels:

• Permanent wisselen is toegestaan
  • Slidings zijn niet toegestaan (net als bij zaalvoetbal)
  • De pauze is 5 minuten (dat is in Amerika altijd zo, voor dit toernooi niet relevant)

Het toernooi is zaterdag 24 mei en begint om 09.30 uur op Sportcomplex Spoorlaan bij VVZwammerdam (Spoorlaan 12), kent een gezamenlijke lunch om 12.30 uur en ‘s middags worden de finales gespeeld. Voor 16.00 uur ronden we het toernooi af met de prijsuitreiking.

20140507 Meerdanvoetbal-Tweet

Ons COED-initiatief wordt ondersteund door ‘Meer dan Voetbal’

Er doen zeven ploegen mee aan dit introductie-toernooi: rksv Altior, vv Esto, vv Nieuwkoop, FC Rijnvogels, vv Woudebrugge en VVZwammerdam I en II. De wedstrijden duren twee keer 12 minuten.

Coed-Soccer: ‘Talk with your feet, play with your heart’