Jannie, Ietje en Teun gedecoreerd

Burgemeester Tjerk Bruinsma heeft vrijdagochtend 25 april 2014 uit naam van koning Willem-Alexander drie inwoners van Zwammerdam gedecoreerd: Jannie Goebel, Ietje Cave en Gerda Blanken.  Ook Alphen Stad FM/TV-verslaggever Teun Klos (77) en oud-trainer van VVZwammerdam kreeg een lintje voor zijn jarenlange inzet als vrijwilliger bij de lokale omroep. ‘Dit zijn allemaal voorbeelden van mensen die zich inzetten voor de samenleving’, roemde Bruinsma de gedecoreerden.

20140425 Jannie Kopie

Wij zijn ontzettend blij en trots dat twee van onze vrijwilligers en Teun die momenteel het merendeel van onze wedstrijden voor Alphen Stad FM/TV verslaat op deze manier terecht in het Oranje zonnetje zijn gezet.

Over Janny wist burgemeester Bruinsma te vertellen:
Mevrouw Goebel–van Leeuwen (1947) is als vrijwilligster wellicht onopvallend maar ze is toch aanwezig en bekommert zich om anderen. Zij zet zich in voor de ouderen en de zwakkeren en vormt daarmee de smeerolie van onze samenleving. Want juist deze inzet is van waarde en draagt bij aan de leefbaarheid. Zeker in een kleinere dorpskern als Zwammerdam. Een overzicht van haar inzet: Al meer dan 20 jaar zorgt ze bij de Stichting Soos 55plus Zwammerdam voor de woensdagmiddag activiteiten. En sinds 2013 zet zij zich in voor de eetclub. Al meer dan 15 jaar is zij vrijwilliger bij de voetbalvereniging Zwammerdam en helpt ze bij de catering en het schoonhouden van de kantine. Eenmaal per maand helpt ze bij het organiseren van een gezellige middag. Maar wat haar zo bijzonder maakt is dat ze altijd bereid is anderen te helpen. Als een oudere naar een arts, ziekenhuis of ergens naar toe moet, ze staat altijd klaar. Zij bezoekt zieke ouderen thuis en daarnaast fungeert zij in veel gezinnen als oppasmoeder. Haar inzet is een voorbeeld voor ons allemaal en voor onze samenleving.

Over Ietje vertelde burgemeester Bruinsma het vogende:
Mevrouw Cavé-Arnoldus (1958) maakt zich al vele jaren verdienstelijk ten bate van de samenleving in haar eigen dorp Zwammerdam. Het zijn geen grote, indrukwekkende functies waarmee ze op de voorgrond treedt. Het zijn juist de kleine activiteiten die de smeerolie vormen van een goede en hechte samenleving in een kern als Zwammerdam. Zij is een geliefde en betrokken vrijwilliger en van grote waarde voor de vele organisaties en instanties waar zij zich voor inzet. Vanaf 1997 doet zij één avond per week spelletjes met de bewoners bij st. Ipse de Bruggen (Hooge Burch); zij organiseert vanaf 1988 de collecte en collecteert ook zelf voor het Diabetesfonds. Hetzelfde doet zij vanaf 2005 voor het Prinses Beatrix Spierfonds. En vanaf 2010 houdt zij zich bezig met fondsenwerving voor Stichting SamenLoop voor Hoop. Zij is een zeer actieve teamcaptain van het team ‘Zwammerdam doet mee’. Door haar enthousiasme wist zij alle 30 teamleden te stimuleren om voor aanvang van de SamenLoop al zoveel mogelijk geld in te zamelen. Met haar eigen inzamelingsacties bij scholen en de voetbalvereniging heeft zij een aanzienlijke bijdrage geleverd, waardoor haar team behoorde tot de teams met de hoogste opbrengst. Binnen de Protestantse Gemeente Zwammerdam heeft zij 10 jaar als vrijwilliger leiding gegeven aan de kindernevendienst. Op dit moment ondersteunt zij als ouderling / contactpersoon gemeenteleden met problemen.

20140425 Ietje Kopie