Reporter Charly doolt

De redactie van de VVZwammerdamsite legde zijn oor te luister bij de dolende reporter Charly die na het 40+toernooi bij VVZwammerdam afgelopen vrijdag nauwelijks nog te bewegen was om zelf een stukje te schrijven.

Charly, wat was je algemene indruk ?

“Wel, VVZwammerdam 40+ kwam zeer zwak voor de dag in het eerste toernooi dit voorjaar en dat nog wel  op eigen bodem. Er werd een sterk optreden verwacht van de Dammenaren maar helaas wierpen de randgebeurtenissen een zwarte schaduw over dit toernooi .”

Er waren toch twee sterke teams gevormd met ruim voldoende spelers en ervaring en er was zelfs een nieuw gezicht bij?

“Ja, een onwaarschijnlijk groot aantal spelers . De bank was te klein, dus de wissels moesten zelfs staan. Algemeen en teammanager Adri had ook nog een grote aankoop gedaan in het wintertransferwindow: Dick de Jong, een echte Rohda-man, dus een versterking. Helaas kon ook hij het niet bol werken bij de oude heren. Dick  werd bij VVZwammerdam 2 ingedeeld en ja hoor de eerste wedstrijd was uitgerekend tegen Rohda. Vol vertrouwen, met Karel in de spits startten we.”

Het begin leek veelbelovend en vooral spits Karel Vlasveld onderscheidde zich nogal?

“Ja, na 1 minuut leek het al raak: een splijtende pass van uit achteren op Karel. Hij ging vol overtuiging op doel af, haalde uit en hij ging pats  languit, zonder tegenstander.  Twee tellen later een tikkie van Rinus de Keijzer weer naar ons spitsje Karel,  weer pats, daar lag hij zonder bal aan te raken.

Knakte er iets toen Karel de ploeg op voorsprong weigerde te brengen?

“Toen werd echt alles wat het tweede was van VVZwammerdam zo kwaad op deze goedzak, dat er zelfs “gelijk wisselen” werd er geroepen en: “ verkopen die l… “ (hier stond leider). Karel werd toch een tweede kans gegund, maar er volgden in de tweede wedstrijd  tegen Floreant2 weer een paar grote missers van onze held. Toen was het gedaan met hem. Zeer aangedaan liet hij voetbal voor wat het was en ging douchen. Hij sprak de woorden:  “dit is het einde, dit doet de deur dicht”. Karel werd meteen daarna in de buurt van de bar gesignaleerd.”

Goed, dit was veel over Karel, maar hoe verging het de anderen?

“Er kwamen twee andere spitsen in en de mening die ik van Karel daarover hoorde en zelf ook deel:  het resultaat was 0,0.

Er waren ook nog wat Zwammerdam spelers uitgeleend aan Floreant, dat een spelerstekort had en al helemaal geen bank. Is dat goed gegaan?

“Nou nee, niet echt. Er was een groot incident. Onze Jan van Dorp hoorde tot het huurlingenlegioen van Floreant. Nou moest hij tegen zijn maatjes van Zwammerdam spelen. Een uitgelezen kans voor Jan om eens lekker te schoffelen. Dat kon al niet, maar het echte dieptepunt was een bal die 2 meter over de lijn was. Bertus wou ingooien, altijd een sterk punt van Bertus geweest en daarom gevreesd.  Jan zag het gevaar van de situatie in en zei: nee de  bal  is niet over de lijn. Er werd doorgespeeld, een pas naar voren en terwijl  heel  VVZwammerdam wachtte op een ingooi werd er gescoord. Kapitein Rinus de Keijzer, immer sportief,  haalde verhaal bij de scheids (was dat niet toevallig  zijn broer Frans?). Dit was toch niet sportief? De arbiter antwoordde gedecideerd: mond houden k…” (hier stond: Keijzer).

Het zaakje stonk dus flink?

“Nou en of. Later bleek dat er flink wat betaald was aan de arbiters van deze avond. De naam van Jan van D. senior viel daarbij vaak. In de zeer gezellige kantine hield hij zich wel erg nadrukkelijk  op met enkele scheidsen, in het bijzonder Piet van de Wolf en Frans de Keijzer. Er zijn zelfs foto’s op Facebook verschenen van deze onderonsjes. Een van deze normaal gesproken onkreukbare scheidsrechters had ook een duidelijke handsbal  over het hoofd  gezien. Een Dammenaar die onderuit werd gewerkt voor het doel: een geval van vallende ziekte, aldus de scheidsrechter.

Eigenlijk, als ik het goed hoor, voert u een pleidooi voor afschaffen van de scheidsrechters bij 40+?

“Nou nee, dat zijn uw woorden. Ik zeg: wat hier gebeurde kan niet. Ze moeten optreden en zichzelf al helemaal niet willen verrijken. Voor mij zit er zo een heel klein zwart randje aan deze avond. Zelf heb ik er maar, met een heleboel anderen een gezellige avond van gemaakt mede dankzij DJ Jaap (-ieo). Ik reken erop dat het bij TAVV over twee weken beter gaat. Ik wil langs deze weg iedereen danken.

Ik dank u voor dit openhartig interview, waarbij u traditiegetrouw weer flink een het dolen bent geweest.