Zwarte Pieten bij Z.A.C. tegen Nieuwkoop

De Zwammerdam/Aarlanderveen Combinatie VR1 heeft op zaterdag 17 november verloren met 2-3 van SV Nieuwkoop VR1. Twee penalties wegens hands waren voor de Combinatie iets te veel van het goede. Daarmee liep het potje eigenlijk goed af. De grensrechter van Nieuwkoop was al aan het Zwarte Pieten geslagen door de scheidsrechter in het zwart de huid vol te schelden. Duidelijk is dat een enkele man zich een stuk drukker kunnen maken over een potje voetbal dan 22 dames bij elkaar. Maar zonder enige twijfel verheven was laatste vrouw Daisy Streefland ‘the woman of the match’, maar ook zij kreeg de Zwarte Piet. Lees het verslag.

20121117 ZwartePiet

De wedstrijden van de dames tegen Nieuwkoop zijn burenruzies. Ze kennen elkaar van school en van de tweeling Olsthoorn speelt Fleur bij ons en haar zus bij SV Nieuwkoop. Dan wil je niet verliezen en dat waren we dan ook niet van plan. Ondanks het gemis van aanvoerdster Marjolein van der Post en reserveaanvoerdster Kirsten van Asselt (Zwarte Piet, zie bovenstaande foto, …. rechts dus) kon er een sterke ploeg aantreden. In de 17e minuut scoorde Lisa Zuidam met een afstandsschot (1-0). Maar Nieuwkoop speelde erg goed en had een duidelijk overwicht op het middenveld en Z.A.C. kreeg daar moelijk grip op. De beide backs van Nieuwkoop waren snel en hadden onze twee-vrouwsvoorhoede redelijk in de tang. In de counter bleven we echter gevaarlijk. SV Nieuwkoop passeerde na een half uur met een mooi schot uit een onmogelijke hoek fraai de doelvrouwe van Z.A.C. Met de rust was het 1-1.

Zoals gebruikelijk bij de dames is er in de rust een kringgesprek (er zitten er nogal wat in het onderwijs) en uiteindelijk werd gekozen voor een nog aanvallender concept: een thuiswedstrijd moet je immers winnen. Maar helaas moest aanvoerdster Veerle Peters vlak na rust ook al uitvallen met een dikke enkel na een forse trap. Dat was al de 3e aanvoerdster die er niet meer bij was. Alhoewel laatste vrouw Daisy Streefland met haar drie collegaverdedigsters de buitenspelval bekwaam toepaste en de boel goed onder comtrole had, werd steeds duidelijker dat de druk toenam en toen voorstopster Froukje Verburg de bal tegen de hand kreeg gaf de man het in zwart een penalty. Dat was de eerste Zwarte Piet. 1-2 in de 20ste minuut na rust.

En toen begon het echte Zwarte Pieten, de Nieuwkoopse keepster pakte in de 33ste minuut een terugspeelbal op. Dus een vrije trap, … een indirecte, maar de man in het zwart gaf dat niet aan en Daisy Streefland schoof de bal als een granaat in de hoek: 2-2. Toen was het weer even ouderwets genieten: een werkelijk withete grensrechter van Nieuwkoop tegen een in het zwart geklede scheids. 22 dames staan te kijken als gekke Pietje en een grens die letterlijk de roe komt uitdelen. Bijzonder: 40 miljard moet er omgebogen worden door de Rutte I en II, in de Gaza-strook moet een oorlog worden voorkomen en dan halen we onze schouders op: ‘Het zal wel’. Maar een verkeerde beslissing van een scheids en je werkt jezelf regelrecht naar een hartval. Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus. Foutje, … bedankt.

2-2 dus, … dan gaan we weer gewoon verder. Gelijk daarna een vrije trap voor SV Nieuwkoop net buiten het strafschopgebied: schitterend genomen voorbij de keepster, maar Daisy Streefland gebruikt haar hoofd en kopt de bal van de doellijn. Briljant, de toeschouwers telden de goal al. En in de 85ste ste minuut krijgt diezelfde Daisy de bal tegen haar lichaam aangeschoten van dichtbij: in een reflex beschermt ze zich en u begrijpt wat de interpretatie was: ”De hand gaat naar de bal”. Weer een penalty, … 2-3 en weer werd een Zwarte Piet uitgereikt.

Na afloop witte wijn met cake want Lisa was 20 jaar geworden en tegen Kirsten: ‘Heb jij een leuke Sinterklaas gehad? Herkende je nichtje je niet aan je stem?’. ‘Ja zeker, ze herkende mij gelijk, maar de andere Zwarte Pieten waren wel echt’. Kijk dan kan je zaterdag niet meer kapot: de menselijke geest is uiterst flexibel, behalve als de scheidsrechter een keer een vergissing maakt. Leermomentje voor ons mannen. Dames het was weer prachtig bestede middag. Wij kunnen nog heel veel van jullie leren. Dank voor de les en het kringgesprek tijdens de rust.