Voorbeschouwing wedstrijd tegen Lugdunum

Zaterdag heten wij onze gasten van Lugdunum uit Leiden van harte welkom op ons complex voor een wedstrijd, die twee weken geleden door overvloedige regenval werd afgelast. Spelend op een mooi complex in de Kikkerpolder in een groen shirt kan het bijna niet missen dat de bijnaam van Lugdunum “De Kikker” luidt. Lugdunum is reeds opgericht in 1919 en daarmee een van de oudste verenigingen in Leiden. Men heeft in al die jaren wel zo’n beetje op alle niveaus in het zaterdag amateurvoetbal geacteerd (van eerste klasse tot leidse voetbalbond). Na een wat mindere periode vanaf 2007 is men vanaf 2010 weer terug in de derde klasse en in al die jaren regelmatig tegenstander van Zwammerdam geweest. Vorig seizoen troffen deze ploegen elkaar ook en verloor Zwammerdam thuis afgetekend met 0-4 en uit in de laatste wedstrijd van het seizoen met 3-1.

Lugdunum begon prima aan het seizoen en de uitwedstrijd aan het begin van het seizoen leek erop te wijzen dat deze ploeg een rol van betekenis zou kunnen gaan spelen in deze competitie. Vrij snel daarna werden de resultaten minder en zakte men steeds verder naar beneden op de ranglijst tot net boven de plekken die rechtstreekse degradatie betekenen. Drie weken geleden werd in een sleutelduel met LSVV (waarmee men een samenwerkingsverband heeft) weer drie punten aan het totaal toegevoegd en steeg men gelijk van plek 12 (nacompetitie) naar plek 10 (veilige plek) op de ranglijst, maar door de onverwachte overwinning van BSC tegen DWO vorige week is men weer gezakt naar plaats 11. De laatste twee wedstrijden zijn afgelast, dus even afwachten hoe men deze gedwongen rust verteerd heeft.

Zwammerdam is prima aan de tweede seizoenshelft begonnen met een regelmatige overwinning van 3-0 tegen Oosterheem, gevolgd door een 2-2 bij Semper Altius, waar volgens vriend en vijand een overwinning niet had misstaan. Vorige week een prima wedstrijd bij Koudekerk, waar een zeer discutabele beslisssing van de scheidsrechter na 6 minuten de ploeg niet van zijn stuk bracht en in de tweede helft gedecideerd werd afgerekend met deze tegenstander, die nauwelijks punten verspeeld thuis, 1-4 waar 1-6 of 1-7 zomaar mogelijk was geweest.

Zonder aanvoerder Lars (geschorst), Rene en Ferry (geblesseerd) en Casper (vakantie) gaat Damme op jacht naar de drie punten en alleen dan kan er gerekend worden wat betreft de 2e periode!