Voorbeschouwing Lugdunum

Zaterdagmiddag heten wij onze gasten van Lugdunum uit Leiden van harte welkom op ons complex voor alweer wedstrijdnummer 16 uit de competitie. Spelend op een mooi complex in de Kikkerpolder in een groen shirt kan het bijna niet missen dat de bijnaam van Lugdunum “De Kikker” luidt. Lugdunum is al opgericht in 1919 en daarmee een van de oudste verenigingen in Leiden. Men heeft in al die jaren wel zo’n beetje op alle niveaus in het zaterdag amateurvoetbal geacteerd (van eerste klasse tot Leidse voetbalbond). Na een wat mindere periode vanaf 2007 is men vanaf 2010 weer terug in de 3e klasse en in al die jaren regelmatig tegenstander van Zwammerdam geweest. Vorig seizoen troffen deze ploegen elkaar ook en verloor VVZwammerdam thuis afgetekend met 0-4 en uit in de laatste wedstrijd van het seizoen met 3-1.

Lugdunum begon prima aan het seizoen en de uitwedstrijd aan het begin van het seizoen leek erop te wijzen dat deze ploeg een rol van betekenis zou kunnen gaan spelen in deze competitie. Vrij snel daarna werden de resultaten minder en zakte men steeds verder naar beneden op de ranglijst tot net boven de plekken die rechtstreekse degradatie betekenen. Vorige week werd in een sleutelduel met LSVV (waarmee men een samenwerkingsverband heeft) weer drie punten aan het totaal toegevoegd en steeg men gelijk van plek 12 (nacompetitie) naar plek 10 (veilige plek) op de ranglijst. Lugdunum, LSVV en BSC zijn in hevig gevecht verwikkeld om te ontkomen aan plek 12, aangezien de KNVB besloten heeft dat plek 11 dit seizoen geen nacompetitie om lijfsbehoud betekent.

Zwammerdam liet in de laatste wedstrijd voor de winterstop tegen Roodenburg twee gezichten zien, een povere eerste helft werd gevolgd door een sterke tweede waarin een verbeten strijdend Damme een 2-0 achterstand omzette naar een 2-2 gelijkspel met kansen op meer. Na een tweetal wisselvallige oefenwedstrijden tegen RVC en Hazerswoudse Boys werd de competitie hervat met een regelmatige 3-0 overwinning op Oosterheem en een 2-2 gelijkspel bij Semper Altius, waar een overwinning in het verschiet lag getuige een zeer discutabele penalty voor Semper vlak voor tijd.