Voorbeschouwing zaterdag 14/12

Zaterdag heten wij onze gasten van Roodenburg uit Leiden van harte welkom op ons sportpark. Meteen ook de laatste wedstrijd voor de winterstop en zeer goed gepland ook de laatste pot uit de heenronde en alle clubs op precies dertien wedstrijden is vrij uniek. Net als de tegenstander in de vorige thuiswedstrijd, Oegstgeest, vertoeven onze gasten de laatste seizoenen steevast in de derde klasse A, met uitzondering van de seizoenen 2010-2011 en 2011-2012, en zijn dus regelmatig tegenstander van ons eerste elftal, met wisselend succes. Vorig seizoen werd de uitwedstrijd nipt met 3-2 verloren en werd de thuiswedstrijd vol strijd en passie met 2-2 gelijkgespeeld.

Roodenburg begon sterk aan het seizoen getuige de plaats aan de bovenkant van de ranglijst die na een aantal duels werd ingenomen, waarna een wat mindere periode volgde met uitschieters naar boven en beneden bezet men nu de eerste plaats van wat met recht de middenmoot genoemd kan worden. Een positie die recht doet aan de uitslagen met bijna louter overwinningen tegen ploegen uit rechterrijtje en puntverlies tegen hoger geklasseerde teams. Opvallend hierin is de duidelijk 5-1 nederlaag tegen Docos, maar vorige week wel weer een degelijke 5-2 overwinning tegen de studenten van LSVV’70.

Na deze laatste wedstrijd voor de winterstop kan de balans opgemaakt worden voor ons vlaggenschip en daar kan het resultaat van deze wedstrijd nog een groot aandeel in gaan spelen. Een overwining kan zomaar een plek in de Top-5 betekenen en een nederlaag het rechterrijtje. De volledige eerste seizoenshelft overziend kan geconcludeerd worden dat Zwammerdam er goed voor staat, een veilige marge naar de gevaarlijke plaatsen en in de meeste wedstrijden zeer aanvaardbaar veldspel. De laatste twee wedstrijden hebben zes punten opgeleverd dus waarom zou deze lijn niet doorgetrokken kunnen worden om zo met een goed gevoel de feestdagen in te gaan en ervoor te zorgen dat de champagne nog net iets lekkerder smaakt met Oud & Nieuw.

VR1 treedt thuis om 12.00 uur aan tegen Zevenhoven. Bij de vrouwen wordt na de winterstop opnieuw begonnen met de competitie. Het linkerrijtje gaat voor de promotie naar de 3e klasse en het rechterrijtje moet de degradatie naar de 5e klasse voorkomen. Als de vrouwen zekerheid willen moeten ze minstens een punt halen, anders zijn ze afhankelijk van wat de dames van Siveo doen. Vorig seizoen wisten de vrouwen Zevenhoven van het kampioenschap af te houden. Dat was toen een bittere pil, ongetwijfeld zijn er nog revanche-gevoelens. Onze dames weten wat ze te doen staat: #strijdenenwinnen