Stem op Rien als onze clubheld

Toen het voetballen na twee zware blessures op zijn zeventiende niet meer te doen was, ging Rien van Harselaar (54) verder als vrijwilliger bij VV Zwammerdam. Inmiddels is hij secretaris, leider van het eerste elftal en als er iets geregeld moet worden, springt hij in de bres.
Afgelopen zomer werd het opgepikt door vele landelijke media. Tijdens het 70-jarige jubileum werd de club omgedoopt tot ‘vv Zwangerdam’. Een ludieke actie om aandacht te vragen voor het feit dat er in het dorp geen plek meer is voor jonge stellen en dat de club geen nieuwe aanwas krijgt. Dit jaar heeft vv Zwammerdam drie seniorenteams en slechts vier jeugdteams. ,,Sinds 1985 zijn hier geen nieuwe huizen meer gebouwd”, zegt secretaris Van Harselaar.

Ook had de club geen jeugdcoördinator meer, dus is Van Harselaar dat ‘ook maar gaan doen’. Eveneens een pittige functie. ,,We hebben nu nog maar vier jeugdteams. De voetbalbond heeft de regels strenger gemaakt qua leeftijdsindeling. Vorig seizoen hebben zes jeugdeden afscheid genomen omdat we geen team meer konden maken. Je probeert aan omliggende plaatsen duidelijk te maken dat we hier alle ruimte hebben. Dan blijkt Zwammerdam toch ver te liggen. Vorig jaar kwamen er drie jongens naar onze Onder 19 vanuit Jodan Boys. Ik wist niet wat ik meemaakte.”

Telefoon

Dat Van Harselaar wekelijks meteen naar zijn telefoon grijpt als er iets geregeld moet worden, is niet onopgemerkt gebleven binnen de club. Onder 19-trainer Erwin Griffioen nomineerde hem als clubheld. ,,Hij staat altijd klaar voor de club naast zijn drukke baan in de zorg. Hij heeft een groen-wit hart en dat verdient een nominatie”, aldus Griffioen. Van Harselaar gaat moeilijk om met complimenten, maar is verheugd met de waardering. ,,Als ik iets heb geregeld voor de jongens, wordt er wel waardering uitgesproken en dat blijkt ook uit deze nominatie. Maar ik ben niet de enige vrijwilliger. Alleen de trainer van het eerste wordt betaald. Als kleine vereniging heb je elkaar hard nodig.”

Juist omdat alles kleinschalig is bij Zwammerdam, is de club volgens van Harselaar uniek. ,,De club straalt veel warmte en gezelligheid uit. Dat zeggen nieuwe spelers als ze hier komen en ik zie het als ik bij andere clubs kom.”

Bij Zwammerdam is Rien van Harselaar onder meer secretaris en jeugdcoördinator. ,,Ik vind het belangrijk dat de club blijft bestaan.” © Pim Mul

Naast de rol als secretaris, jeugdcoördinator en leider, draait Van Harselaar op dinsdagavond een bardienst en hij regelt dat er scheidsrechters zijn. Hij was ook jeugdtrainer en begeleidde hij twaalf jaar jeugdkampen. Aan die tijd houdt hij de mooiste herinneringen over.

,,Vanaf de F-jes tot aan de A heb ik dezelfde groep jongens getraind. Het was een fantastische groep, alle ouders waren er altijd en we hebben mooie uitjes meegemaakt. Ik trainde de jongens vanaf dat ze net boven de tafel uitkomen en nu hebben ze zelf kinderen. Tot de dag van vandaag schieten ze me aan met de herinneringen.’

Bron: AD, Sander Verrips